Розвиток професійної компетентності педагогічного складу на курсах удосконалення керівних кадрів у сфері цивільного захисту

Компетенції - особистісні риси людини, що зумовлюють рівень управлінських, економічних, політологічних, етичних, соціально-психологічних та інших знань і вмінь державного службовця, включаючи його здатність творчо мислити, готовність брати на себе відповідальність, передбачати результати своєї діяльності й критично оцінювати її наслідки, грамотне володіння інноваційними управлінськими технологіями в умовах ринкових відносин, готовність до самоосвіти, людинознавську освіченість, які працівник може ефективно застосовувати в різних ситуаціях та адаптувати до змінюваних умов роботи.

Професійна компетентність об'єднує компетенції різного рівня значущості та характеру використання. Компетенції, що пов'язані з успішністю особистості у швидко змінюваному світі, як правило, називають ключовими. Вони необхідні для всіх спеціальностей і виявляються через здатність виконувати професійні дії на основі використання інформації, комунікації, основ загальної культури поведінки особистості в суспільстві. Специфіку певної професійної діяльності відображають компетенції, які називають базовими. Специфіка конкретної предметної сфери професійної роботи вимагає спеціальних компетенцій, потрібних для реалізації ключових та базових.

Ефективність педагогічної діяльності залежить від професіоналізму кожного педагога, який забезпечується високорозвиненою професійною компетентністю. Особливість викладацької діяльності обумовлює важливість психологічної складової професійної компетентності. Таким чином, актуальним є вивчення основних психологічних особливостей професійної компетентності педагогічних працівників.

Труднощі у роботі педагога найчастіше викликають зовнішні чинники. Вони залежать від рівня компетентності педагога, а значить і від його освітньої та моральної підготовленості до педагогічної роботи, його ставлення до обраної справи, ступеня покликання та професійної придатності.

Серед основних шляхів розвитку педагогічної компетенції педагога в мережі навчально-методичних центрів сфери цивільного захисту можна розглядати наступні напрямки педагогічної діяльності:

- участь у роботі в методичних об’єднань (комісій), творчих груп;

- проведення дослідницької діяльності;.

- вивчення та застосування новітніх педагогічних технологій, пошук педагогічних інновацій;

- самоосвіта та підвищення кваліфікації;

- різноманітні форми педагогічної підтримки;

- активна участь у педагогічних конкурсах та фестивалях.

- розповсюдження та пропаганда власного педагогічного досвіду, тощо.

З досвіду роботи навчально-методичного центру цивільного захисту та безпеки життєдіяльності Херсонської області щодо розвитку професійної компетентності педагогів можна відзначити певні напрацювання.

Так, у Центрі була створена методична комісія, одним із завданням якої було робота над єдиною науково-методичною проблемою “Інноваційні технології. Пошук. Апробація. Впровадження.” В контексті цієї проблеми кожен педагог обрав свій цікавий та перспективний вектор роботи, орієнтуючий в той же час на загальний педагогічний рух. Робота над обраним напрямком тривала протягом 2013-2016 р.р.

Для цілеспрямованої та системної роботи було укладено план роботи над проблемою. Планом передбачалася участь кожного педагогічного працівника у роботі над проблемою. Так, загальна проблема трансформувалася на чітко визначені навчальні питання (завдання), які розподілилися серед усіх педагогічних працівників. На першому етапі роботи кожен виробляв практичні рекомендацій щодо запровадження теоретичних, наукових завдань у практику. Наступний етап роботи став етапом впровадження усього наявного матеріалу у практику, що здійснювалося через роботу методичних комісій, методичних нарад, взаємних консультацій, відвідування занять, тощо.

На завершальному етапі планується випуск педагогічного альманаху “Від теорії до практики”, в якому будуть підведені підсумки роботи над проблемою.

Бетін Віктор Іванович

викладач НМЦ ЦЗ та БЖД Херсонської області

 

 

Дій населення в умовах НС

Останнім часом увагу громадськості все більше привертають питання захисту населення в умовах виникнення надзвичайних ситуацій та у разі загрози бойових дій. Все частіше до фахівців цивільного захисту звертаються з конкретними питаннями: «як діяти у випадку оголошення небезпеки?», «де сховатися під час обстрілу?», «як правильно поводитися в захисній споруді?».

Отож, нагадаємо, до ускладнення обстановки громадяни можуть з'ясувати в консультаційному пункті органу місцевого самоврядування (комунальному підприємстві, ЖЕКу, селищній (сільській) раді) про імовірні небезпеки, порядок дій при їх виникненні, маршрути евакуації (якщо вона передбачається) у безпечний район, місце розташування захисної споруди, до якої можливо дістатися, тощо.

У   разі   настання   загрозливого   періоду доцільно скласти так звану «аварійну валізу». До такої валізи слід покласти документи, гроші, теплі речі, медичну аптечку, запас їжі, яка не псується під дією температур, воду, ліхтарик тощо. Перегляньте домашню аптечку, потурбуйтеся, щоб у ній були бинти, вата, джгут, перекис водню, нашатирний спирт, знеболювальні засоби тощо. Дошкільнятам з внутрішнього боку одягу слід пришити записи із зазначенням прізвища, ім'я, по батькові, віку, номеру контактного телефону батьків, адреси. Якщо ви мешканець приватного сектору, заздалегідь підготуйте підвальне приміщення для укриття – облаштуйте там місця для сидіння, створіть запас їжі, води та медикаментів. Спеціалісти радять завчасно намалювати та прикріпити на дворі яскравий напис «ми знаходимось у підвалі». У разі руйнування домівки це допоможе рятівникам швидше знайти вас. Якщо у місті існує загроза використання стрілецької зброї на вікна завчасно наклеюють хрест навхрест липку стрічку, скотч, плівку тощо, це убезпечить від травмування уламками скла.

У разі виникнення будь-якої небезпеки зазвучать сирени – так увімкнеться сигнал цивільного захисту «Увага всім!». Почувши його слід негайно включити засоби теле- та радіомовлення та прослухати мовну інформацію. Там повідомлять про те що сталося та порядок необхідних дій.

Дії населення за сигналом «Повітряна тривога».

Коли ви прослухали мовну інформацію з повідомленням «Повітряна тривога» необхідно терміново діяти.

Якщо ви знаходилися вдома. Пам’ятайте, що знаходитися на верхніх поверхах будівель небезпечно. Тому негайно вдягніться, закрийте вікна, вимкніть всі нагрівальні прилади, перекрийте газову мережу, загасіть печі, вимкніть світло. Візьміть «аварійно валізу» та найкоротшим шляхом прямуйте до найближчої захисної споруди. У разі відсутності в радіусі 500 м від будинку проживання захисної споруди необхідно використати для укриття підвальне приміщення під будинком. Під час переховування у захисній споруді чи в підвалі зберігайте спокій, не паліть, не смітить, голосно не розмовляйте. Зажди допомагайте дітям, літнім людям та інвалідам.

Якщо ви знаходилися на роботі:

виконайте заходи, передбачені на цей випадок Планом дій, Інструкцією, та дійте за вказівками керівництва суб'єкта господарювання.

Дії населення у разі застосування стрілецької зброї.

Якщо ви знаходилися вдома, закрийте штори або жалюзі (заклеїте вікна паперовою стрічкою) для зменшення ураження розбитим віконним склом. Вимкніть світло, закрийте вікна та двері. Для зменшення тиску можна виставити вікна на режим провітрювання. Потім займіть місце на підлозі в приміщенні, де немає вікон (комора, ванна кімната, вітальня). При цьому врахуйте, що не слід знаходитися біля високих шаф, особливо, якщо вони мають скляні двері.

Поінформуйте доступними засобами про небезпеку близьких та знайомих. Під час обстрілу, не проводьте відео зйомку з вікна - світло телефону або відеокамери може бути сприйнято стріляючими як загроза.

Якщо ви знаходилися на вулиці та почули характерний звук або вибух, одразу падайте на землю, прикриваючи голову руками. Згодом, оцініть обстановку, визначте місце укриття. В умовах міста укриттям можуть слугувати високі бордюри та будь-які заглиблення: ями, траншеї, канави. Наприклад, непрацюючий водограй може стати непоганою схованкою. Повзком пересувайтеся до місця визначеного вами укриття. Пам’ятайте, що уламки снарядів розлітаються на висоті 30-50 см від поверхні землі, отож, ні в якому разі не слід бігти та підніматися до кінця обстрілу.

Що не слід використовувати як місця для переховування:

- під’їзди багатоповерхівок, офісні будівлі;

- елоктро та газо підстанції;

- автомобільний та вантажний транспорт. Не можна ховатися біля нього або під ним.

- звалища каміння або сміття, контейнери, ящики тощо.

Все це при руйнуванні слугуватиме додатковим чинником ураження.

Якщо ви пересуваєтеся легковим автотранспортом, слід негайно зупинитися, виповзти або вибігти з машини, бажано з протилежної сторони від артудару, віддалитися на безпечну відстань.

Після закінчення обстрілу, пересувайтеся по вулицям міста з обережністю. Категорично забороняється піднімати будь які предмети, це можуть виявитися не підірвані міни, снаряди або інші вибухові пристрої.

Начальник навчально-методичного центру цивільного захисту

та безпеки життєдіяльності Херсонської області

полковник служби цивільного захисту

Сергій Костянтинович Ненько

Безпека та конфліктологія

 

Особливо болісними і травмуючими є конфлікти, коли сторони не мають елементарних психологічних знань і нехтують мистецтвом спілкування.

Непоступливість, упертість, нездатність до компромісів і прийняття неконструктивних рішень створюють найпоширеніші проблеми у взаєминах.

Давні мудреці говорили, що мудріший не той, хто має рацію, а той, хто розуміє, коли треба перестати сперечатися, аби не допустити розростання конфлікту.

Наукою, що вивчає техніку уникання, зменшення гостроти і напруженості конфліктів є конфліктологія. Порушення комунікації, яке обов'язкове під час конфліктів, коштує дуже дорого для його учасників. Тому мистецтво розв'язання конфліктів вважають одним з життєво необхідних для забезпечення нормальних умов життєдіяльності.

Головну роль у виникненні конфліктів відіграють конфліктогени - слова, дії (бездіяльність), що сприяють виникненню конфлікту.

Причиною конфлікту є хворобливе сприйняття конфліктогена як образу і відповідна реакція - відповідь-агресія.

Конфлікт не виникає у випадку прояву витримки, прощення - вияву високої моральності, етичності.

Однак природна потреба почувати себе в безпеці, всі зазіхання на статус, достоїнство людина сприймає вкрай боляче.

Для розв'язання конфлікту ефективно використовувати формулу, яку запропонував В. Шейнов:

 

 

Конфліктна ситуаціянакопичені суперечності, які містять істинну причину конфлікту.

Інцидент- збіг обставин, які спровокували конфлікт.

Конфлікт- відкрите протистояння як наслідок зіштовхування інтересів та позицій, які унеможливлюють один одного.

Розв'язати конфлікт означає:

усунути конфліктну ситуацію,

вичерпати інцидент.

Отже, під час вирішення спірних, проблемних питань треба скеровувати суперечку на конструктивний лад, тобто розв'язати конфлікт. Для цього потрібно дотримуватися таких правил:

Говоріть тільки про те, що актуальне зараз і вже.

Не переходьте на особистості.

Не згадуйте при сварці третіх осіб.

Абсолютизація висловлюваннями "завжди", "ніколи" не вкладається в логіку тверджень.

Зменшуйте темп і тон мови.

Дайте опоненту "випустити пар".

Обґрунтовуйте претензії і вимагайте обґрунтування претензій, що висуває опонент.

Пропонуйте опоненту сформулювати бажаний кінцевий результат.

Дайте опоненту зберегти власну гідність і самі його зберігайте.

Не слід висувати вимоги у формі шантажу: "я так хочу!", "я так сказав, так і буде", "не поступишся - гірше буде".

Не узагальнюйте, говоріть про розбіжність поглядів.

Уникайте дитячих випадів - зауважень: "А ти сам..." і не реагуйте на них.

Різкість викликає ще більшу різкість.

Не ображайте і не кричіть.

Якщо не маєте рації - визнайте це.

Спокійний доброзичливий тон надасть можливість партнеру охолонути, схаменутися.

Отож, інформаційно-психологічна безпека людини у міжособистісній комунікації передбачає захист від негативних впливів, які позбавляють людину життєвих сил, енергії. Енергетичний зв'язок між людьми є невід'ємною частиною природної циркуляції енергії у природі. Втрата енергії призводить до зниження нормального стану здоров'я людини. Втрата життєвих сил приводить до депресії, крайнього вичерпання ресурсів нервової системи, людина може захворіти і навіть померти.

  Основні прийоми маніпуляції

 У кінці 30-х років на підставі практики обробки колективної свідомості в Нацистській Німеччині, в Інституті аналізу пропаганди (США) було виділено і систематизовано основні прийоми маніпуляції:

"Приклеювання чи навішування ярликів" - вибір образливих епітетів, метафор, назв для позначення події, людини. Здійснюється з метою спонукання емоційно-негативного ставлення оточуючих (асоціація з соціальним схваленням) до жертви.

"Узагальнення" чи "блискуча невизначеність" - заміна назви об'єкта впливу (явища, події, окремої людини, групи людей тощо) більш загальним родовим іменем, що має позитивне емоційне забарвлення і стимулює добродушне ставлення оточуючих. Для цього, наприклад, використовують слова типу: свобода, демократія, патріотизм, мир, солідарність, справедливість тощо.

"Перенесення" чи "трансфер" - ненав'язливе і непомітне розповсюдження позитивної чи негативної інформації, при цьому формуються визначені позитивні чи негативні асоціативні зв'язки об'єкта, що підноситься, з якимось чи чимось, що має значимість в оточуючих (позитивну чи негативну).

"Посилання на авторитети", "свідчення" - наведення висловів осіб, що користуються загальним авторитетом, чи тих, хто викликає негативну реакцію на категорію людей, які є об'єктом маніпуляції. Використаний вислів містить оцінне судження стосовно людей, ідей, подій тощо і виражає їх осуд чи схвалення.

"Свої хлопці" чи "гра в простонародність" - спроба встановлення довірливих відносин з аудиторією як з близькими за духом людьми, на основі того, що комунікатор (той, що здійснює вплив), його ідеї, пропозиції, вислови добрі, оскільки належать простому народу.

"Перетасування" чи "підтасування карт" - тенденційне піднесення тільки позитивних чи негативних фактів і доказів при одночасному замовчуванні протилежних (небажаних).

"Загальний вагон" або "фургон з оркестром" - підбір суджень, фраз, висловів, що потребують подібності у поведінці, що створюють враження, наче так роблять усі. Повідомлення, наприклад, може починатися словами типу: "Всі нормальні люди розуміють, що  ...", "Ні одна людина, що добре мислить, не стане заперечувати, що ...". "Мультиплікативність (подрібнення) подачі інформації, вибірковість, високий темп подання інформації" - стимуляція враження сприйняття серії розрізнених документів, тез, тверджень, доказів як єдиного цілого. Стежачи за швидкою мовою, через недосконалість пам'яті та уваги людина упускає посилання на деякі важливі положення, на джерело інформації. На основі цього жертва в уяві зв'язує та узгоджує фрагменти програми, що сприймається.

"Висміяння" - ініціація жартівливого і несерйозного ставлення до жертви через висміяння окремих виголошувань і елементів поведінки людини. Тенденційність висміяння переноситься на всі інші вислови, погляди, можливу поведінку жертви. За неодноразового повтору таких дій можливе формування за конкретною особистістю негативного іміджу.

"Метод негативних груп віднесення" ґрунтується на твердженні про те, що ця група поглядів є єдино правильною. Усі ті, що її поділяють, володіють цінними якостями і у визначеному плані кращі від тих, хто поділяє. Наприклад, релігійні люди чесні, людяні, на основі цього створюється позитивне емоційне ставлення до певної групи людей, що нібито мають високі моральні якості, а хто не належить до релігійної конфесії, секти такими якостями не володіють.

"Повторення шаблонних фраз чи закликів" - вплив на уяву і почуття слухача чи читача через спеціально підібрану фразу, яка повинна бути пристосована до особливостей психіки групи людей, на яких збираються вплинути.

"Емоційне підлаштування" - створення певної емоційної ситуації, що формує настрій окремої людини чи групи людей при одночасній передачі визначеної інформації.

"Просування через медіаторів" - інформаційний вплив чинять двома шляхами: через засоби масової інформації та значних для загалу авторитетних людей.

"Уявний вибір" - об'єктам впливу пропонують, сповіщають декілька різних поглядів на визначене питання, але так, щоб непомітно представити у найвигіднішому світлі ті, які хочуть щоб вони були прийняті аудиторією.

"Ініціювання інформаційної хвилі" - відбувається у два етапи: перший - освітлення необхідної інформації в ряді різних засобів масової комунікації (ЗМК), а також залучення максимальної кількості ЗМК коментувати нові події. Другим етапом є створення вторинної інформаційної хвилі на рівні міжособистісного спілкування за допомогою ініціації відповідних обговорень, дискусій, оцінок, появі слухів тощо.

 Ненько С.К.
кандидат  економічних наук,
 
начальник НМЦ ЦЗ та БЖД
 Херсонської області 

Сучасні інформаційні технології, інформаційні небезпеки

 

 

Сучасні реалії постіндустріального суспільства, зумовлені значним ростом інформації, відкривають ще одну сферу життєдіяльності людини - інформаційну. Сучасні засоби комунікації і обробки інформації створили принципово нові умови існування людини, що зумовило появу грандіозного проекту об'єднання національних інформаційних і телекомунікаційних систем в глобальну інформаційну інфраструктуру.

Життєдіяльність людини реалізується одночасно зі світом природи і у специфічному для людського суспільства інформаційному середовищі, що має свої закономірності розвитку і функціонування. Інформаційна сфера стає такою ж важливою складовою суспільного життя, як економічна, виробнича, побутова, політична, військова та ін.

Нові інформаційні технології, засоби масової комунікації багатократно підсилили можливості впливу на свідомість і підсвідомість як окремої людини, так і на великі групи людей та населення країни загалом.

Інформаційна сфера - сукупність таких елементів:

об'єкти інформаційної взаємодії чи впливу;

особисто інформація, призначена для використання суб'єктами інформаційної сфери;

інформаційна інфраструктура, що забезпечує можливість здійснення обміну інформацією між суб'єктами;

суспільні відносини, що складаються у зв'язку з формуванням, переданням, розповсюдженням і збереженням інформації.

Особистість, активний соціальний суб'єкт, його психіка піддаються безпосередньому впливу інформаційних чинників, які трансформуються, через його поведінку, діяльність (бездіяльність), здійснюють деструктивний, дисфункційний вплив на його життєдіяльність.

До основних загроз інформаційно-психологічної безпеки відносять можливість настання негативних наслідків для суб'єктів, що піддаються інформаційно-психологічному впливу, які виражаються в таких формах:

нанесення шкоди здоров'ю людини;

блокування на неусвідомленому рівні волі, волевиявлення людини, штучне привиття їй синдрому залежності;

втрата здатності до політичної, культурної, моральної самоіндентифікації людини;

маніпуляція суспільною свідомістю;

руйнування єдиного інформаційного і духовного простору України, традиційних устроїв суспільства і суспільної моральності, а також порушення інших життєво важливих інтересів особистості, суспільства, держави.

Наприклад, культ жорстокості, насильства, порнографії, розбещеності тощо, які пропагують у засобах масової інформації, друкованих виданнях, комп'ютерних іграх, мережі Інтернет веде до неусвідомленого бажання у підлітків і молоді, а також дорослих з нестійкою психікою, копіювати запропоновані моделі поведінки. Цей вид пропаганди знижує рівень порогових обмежень і правових заборон, що поряд з іншими умовами відкриває шлях для багатьох правопорушень. Це своєю чергою наносить непоправну шкоду не тільки окремій особистості, але й суттєві збитки національним інтересам країни.

Отже, джерелом інформаційно-психологічної небезпеки є та частина інформаційного середовища, яка через визначені причини неадекватно відображає реалії, вводить в оману людину, засліплює її ілюзією.

Інформаційно-психологічні загрози зумовлені розробкою, виготовленням, розповсюдженням та використанням суб'єктами негативних інформаційно-психологічних впливів, спеціальних засобів і методів такого впливу.

 

Концепція інформаційно-психологічної безпеки

 

Сучасне розуміння безпеки в контексті врахування відношення інтересів особистості, суспільства і держави висуває завдання розгляду нового аспекту цієї проблеми - безпеки в інформаційній сфері життєдіяльності людини, тобто інформаційно-психологічної безпеки.

В інформаційному середовищі, що є складовим системним утворенням, виділяється процесуальна складова як найбільш динамічна і змінна її частина - інформаційно-комунікативні процеси, які активно впливають на індивідуальну, групову і суспільну психологію (індивідуальну, групову, масову свідомість). Маніпулюючи станом інформаційного середовища, змінюється стан духовної сфери суспільства, деформація і деструктивні зміни якої у формі психоемоційної і соціальної напруженості, спотворених норм і неадекватних соціальних стереотипів і установок, оманливих і неприродних орієнтацій та цінностей. Це своєю чергою впливає на стан і процеси у всіх основних сферах суспільного життя, в тому числі політичній і економічній.

Вперше у пострадянському просторі про проблему інформаційно-психологічної безпеки було зазначено в листопаді 1995 р. на науково-практичній конференції, організованій Інститутом психології Російської академії наук. На цій та подальших конференціях було розкрито роль знання технологій інформаційно-психологічного впливу, метою якого є маніпуляція, для вироблення напрямів реформування психологічного захисту особистості і особистої інформаційно-психологічної безпеки.

Основною і центральною "мішенню" інформаційного впливу є людина, її психіка.

Отже, інформаційно-психологічну безпеку можливо розглядати як стан захищеності особистості, різних соціальних груп і об'єднань людей від дій, впливів, які здатні проти їхньої волі і бажання змінити психічні стани та психологічні характеристики людини, модифікувати її поведінку і обмежувати свободу вибору, зумовило потребу переосмислення інформаційної взаємодії, а також деяких інших соціально-психологічних процесів і явищ у сучасному суспільстві.

 

Інформаційно-психологічна безпека- стан захищеності окремих осіб чи груп осіб від негативних інформаційно-психологічних впливів і пов'язаних з цим інших життєво важливих інтересів особистості, суспільства, держави в інформаційному середовищі.

 

Негативний інформаційно-психологічний вплив— процес зміни психічних станів і характеристик людей під впливом інформаційно-комунікативних процесів як динамічного компонента інформаційного середовища. Цей вплив спрямований на людину чи групу осіб (у тому числі без їхньої згоди) з метою примусу до визначеної поведінки, оцінки ситуації, керування та корекції індивідуальної та колективної свідомості. Він здійснюється з використанням спеціальних засобів і методів впливу на психіку людини, унаслідок чого він приводить до негативних наслідків для особистості, суспільства і держави.

Спеціальні засоби впливу- технічні і програмні засоби, що використовують для використання з метою негативного інформаційно-психологічного впливу на людину чи групу людей.

 

Спеціальні методи впливу- послідовність прийомів впливу на психіку людини, використання яких приводить до негативних наслідків для особистості, суспільства та держави.

Головним об'єктом забезпечення інформаційно-психологічної безпеки в інформаційному середовищі у сфері індивідуальної безпеки є усвідомлення інформації, здатність людини адекватно сприймати навколишню дійсність, своє місце в зовнішньому світі, формувати відповідно до свого життєвого досвіду визначені переконання і приймати стосовно них рішення. У сприйнятті інформації має бути присутнім здорове почуття сумніву, тобто інформацію потрібно по змозі перевіряти, тестувати.

Інформаційно-психологічна безпека має спиратися на стандарти інформаційно-психологічної безпеки - затверджені у визначеному порядку інформаційно-психологічного впливу, який не викликає негативних наслідків для психіки людини.

 

Інформаційна війна

Дії, спрямовані на чинення тиску на погляди окремих людей і суспільну думку загалом, для досягнення конкретних цілей, є психологічною війною. Ширшим, глобальним поняттям є інформаційна війна. Вона є комплексом дій в інформаційній сфері, спрямованих на здійснення тиску на погляди окремих людей та суспільну думку для досягнення визначених цілей.

Всі ми чинимо психологічний вплив один на одного, адже живемо у світі впливу, комунікації. Карл Ясперс у своєму творі "Комунікація" розглядає комунікацію в нерозривній єдності з екзистенцією, життям людини. Екзистенціальна комунікація - це зустрічі, при яких людина, обмінюючись інформацією, отримує сатисфакцію від життя, самостверджується, самореалізується. Людина не може стати людиною без комунікації. Філософ розглядає не просто комунікацію як одномірний обмін інформацією між людьми в соціумі, а обмін змістом сутності, екзистенції між індивідами. Комунікація відбувається на вербальному, невербальному, духовному рівнях. Екзистенція збігається з комунікацією за своїм походженням.

Кожна людина, крім акту комунікації, прагне до маніпулювання опонентом, оточуючими. Жінка малює губи, робить зачіску, сексуально одягається, щоб вплинути на чоловіка, на колектив, у якому працює, вона відчуває сатисфакцію від того, що на ній зупиняється чийсь погляд. Сусіди, що сидять під будинком на лавках, розпускаючи слухи, здійснюють вплив на нас. Людина не в змозі діяти вільно, вона скована жахливою думкою: "Що скажуть люди?", яка накидається між особистісними відношеннями, інформаційним середовищем.

Україну за останні роки заполонили різні шахрайські мережі, окремі групи людей, які шляхом використання спеціальних технологій і технік обдурюють довірливих громадян, які позбуваються нажитих тяжкою працею засобів до існування.

Типовою схемою шахраїв є схема, коли жертві пропонують взяти участь у якомусь розіграші лотереї. І коли людина щось "виграла", її заманюють взяти участь у наступній грі, на якій людину заганяють у тупикову ситуацію за допомогою технологій, розроблених кваліфікованими психологами. Зокрема, коли необхідно витрусити гроші з чоловіка, до нього підходить гарна дівчина і він, не вміючи зрозуміти ситуацію, позбувається засобів до існування. Людина з підготовкою, зрозумівши ситуацію, у визначений момент скаже: "У мене немає грошей". Дівчина-маніпулятор не готова до такої відповіді, оскільки в її присутності жоден мужчина не зможе переступити через свою гордість, не зможе признатися в своїй фінансовій спроможності, не здатний критично, раціонально і логічно мислити. Вона швидко розгублюється і щезає в пошуках слабшої жертви. У випадку запрошення на розіграш лотереї пар, створюють таку психологічну ситуацію, коли чоловік в присутності своєї жінки "повинен" викласти гроші для збереження свого іміджу, статусу. Потрібно пам'ятати, що безплатним є хіба сир в мишоловці, і жадібні пориви легко збагатитися призводять до зворотних наслідків.

Аналіз інформаційного поля, в якому ведеться життєдіяльність людини, дає можливість розцінювати сучасну ситуацію як полювання на життєву енергію людей, яка в цьому випадку виражається у грошовому еквіваленті. Отже, ми живемо у світі маніпуляцій і людина повинна шукати ефективні способи самооборони, щоб зберегти своє здоров'я, емоційний стан, вижити. Після того, як людину обдурили, витрусили з неї всі заощадження, вона переживає шок, депресію. Відомі випадки, коли люди закінчують життя самогубством, або, не витримавши потрясінь, помирають.

 

Виноградчий В.І.

 доктор економічних наук,

заступник начальника НМЦ ЦЗ та БЖД

 Херсонської області